YDS Sınavı İçin Önemli İpuçları
Kelime sorularımız 4 normal 2 tane fiil öbeği (phrasal verb) olmak üzere 6 tane gelmektedir. Sınavın tamamı kelime bilgisine dayansa da bu kısımda özellikle hassas kelimeleri bilme, bilmiyor isek de bazı kelime tahmin teknikleri kullanmamız gerekir.
Öncelikle ÖSYM’nin sınav standardında şıklardaki tüm kelimeler aynı kelime türündedir (parts of speech); bizden boşluğa sıfat getirmemiz isteniyorsa tüm şıklar sıfat, zarf isteniyorsa tüm şıklar zarftır. Ve yazımsal ya da yapısal bozukluk yoktur. Yani yapı ve tarz olarak ya da yazımsal olarak yanlış soru ya da şık dememek gerekir.
Genellikle her kelime türünden birer tane sorulmaya çalışılır; yani bir cümlede boşluğu bir “isim(noun)”, diğerinde “sıfat (adjective)”, “zarf (adverb)”, fiil (verb) gibi… En son iki sorumuzda da phrasal verb sorularıdır.
Bunların detaylarına girmeden önce daha genel ele alacak olursak;
Hangi dilde hangi cümle olursa olsun rastgele kelimeler bir araya gelerek cümle kurulmaz; bir anlam ve mesaj vermek amaçlı bu anlamı destekleyecek ve bu anlamla ilgili detay bilgi verecek kelimeler bir araya gelir. İngilizce gibi kelime zengini bir dilde tüm kelimelere hâkim olmak ya da önümüze gelen her kelimeyi ezberlemek imkânsız gibidir. Tıpla ilgili bir metinde kelimenin spesifik anlamı yerine tıpla ilgili yada bir hastalıkla ilgili olduğunu bilmek, yada mühendislikle ilgili bir makalede kelimemizin bir araba parçası olduğunu bilmemiz yeterli olacaktır. Örümcek Ağı (Spider Gam) dediğimiz bu teknikle öncelikle kelimelerin neyle ilgili olduğunu tahmin etmek ya da bilmek daha faydalı olacaktır. Başka bir yaklaşım ise kelimenin olumlu yada olumsuz bir anlam taşıyıp taşımadığını sezmek / tahmin etmek. Okuduğumuz cümlede boşluk harici bilmediğimiz kelimelerin acaba olumlu mu yoksa olumsuz bir anlam belirttiğini anlamak, anlamını bilmek kadar fayda sağlayacaktır.
En önemli bilmemiz gereken de, her soruda doğru şıkka gidecek bir ipucumuz vardır: ama bir edat (in, on, at, of…) ama diğer kelimeler ile bir örümcek ağı oluşturuyordur. Ve bizden istenen kelime türüne göre ilgili olduğu kelimelerle bir bütün oluşturmamızdır.
Boşluğa bir isim getirmemiz isteniyorsa, bir canlı, nesne ya da kavram olguyu ifade ettiğinden dolayı öncül ya da ardıl kelimelerimiz bu isim ile anlamsal ilintilidir. Ve genellikle de öncülünde onu niteleyen sıfatlar vardır.
Bizden boşluğa bir sıfat getirmemiz isteniyor ise, bu sıfatımızın ardından gelen bir isim vardır ve muhtemelen bu isim ile de şıklarımızdaki tüm sıfatlar, kullanamayacağımız şıklardır.
Zarfın sorulduğu yani (-ly) ekli kelimelerimiz, direkt fiili nitelediğinden, o fiil ile kullanabileceğimiz zarflardır.
Fiil getirmemiz gereken kelime sorularında, cümledeki özne, nesne ve zarf kelimelerine bakarak gerçekleşecek eylemi bulmalıyız.
Bizi kelime sorularında en tedirgin eden durum ise, şıklarda bir kelime bildiğimiz, ya da dördünü bilip birini bilmediğimiz durumlardır. Bu durumlarda motivasyonumuzun kırılması yerine tek bildiğimiz kelimenin uyması, ya da eğer 4 anlamını bildiğimiz kelime uymadığında ise bilmediğimiz kelimenin uyması muhtemeldir.
Phrasal verb sorularımızda ise; ya en yaygın ve güncel hayatta kullanılan phrasal verb uygun düşüyordur, ya da her ne kadar bu öbeklerimizdeki fiilimiz edatla birlikte anlamı değişmiş olsa da gene de temel anlamını barındıran ve edatla anlamı zenginleşmiş anlamlarını düşünmemiş gerek. Burada çok anlam türetmekten çekinilmemesi gerekir.
Kelime Dağarcığımızı Nasıl Genişletmeliyiz?
Öncelikle eski sınav soruları bizim hem temel hem de hedefe gideceğimiz yolun taş ve tuğlalarıdır.
Çözdüğümüz ya da çözeceğimiz sorulardaki kelimeler yeterli olacaktır. Ve bunları soruda ya da metinde anlamsal olarak, cümle içinde görerek öğrenmemiz daha kalıcı olacaktır.
Kelimeleri tek tek ezberlemek yerine onu niteleyen bir sıfat ile ya da kelime öbeği olarak öğrenmeliyiz.
Phrasal verb’leri açıp sıradan ezberlememiz hemen hemen imkânsız ve yıldırıcıdır. Bunun yerine yine soru ya da metinlerde geçen phrasal verb’leri öğrenmeyi, bunlar ile basitte olsa cümle kurmayı tercih etmeliyiz.
Öğrenmenin genel aşamaları: insan önce öğrenir, sonra unutur; sonra tekrar öğrenir, karıştırır; bir daha öğreniriz o zaman tam yerleşir. Yani unutuyorum ya da karıştırıyorum diye evham yapmamalıyız. Bu kelimeler soru çözdükçe ve okudukça hep karşımıza geldikçe pekişerek kalıcılaşacaktır.
YDS sınavında ya da akademik metinlerde en dikkat etmemiz gereken ise kelimenin bildiğimiz tek anlamını ısrarla o metne uydurmaya çalışmamak ve diğer anlamlarının kullanılmış olacağı ya da okurken çıkarttığımız anlam daha uygun düşecektir. Dil yapısaldır ve kelimeler kullanıldığı cümle. metne göre çok daha farklı anlamlar kazanabilir, dilimizde tam karşılığı olmaya da bilir.